Sensul giratoriu,
un mod tot mai utilizat pentru a fluidiza traficul insa care nu este inca exploatat la maxim in orasele din Romania. Se pare ca autoritatile i-au inteles destul de bine utilitatea, iar numarul foarte mare de masini si orele de varf chiar impun implementarea unor noi sensuri in puncte cheie.
Intrebarea este insa alta, si anume daca abordam noi intr-un mod corect intersectiile prevazute cu sensuri giratorii ? Am observat de multe ori abordari gresite, cu sau fara intentie ale sensurilor giratorii, iar pentru o clarificare mai buna voi folosi cateva imagini si explicatii.
Foarte eficient este pentru a fi dat ca si exemplu un sens clasic cu doua benzi pe fiecare sens de mers, iar pentru inceput trebuie bine stabilite regulile de circulatie care se aplica in acest tip de intersectie si cum pot fi puse corect in valoare.
La apropierea de un sens giratoriu vom intanli doua indicatoare:
– INTERSECTIE CU SENS GIRATORIU
Acest indicator ne indica ca la abordarea intersectiei trebuie sa urmam directia indicata de sageti, acesta directie fiind in sensul invers al acelor de ceasornic.
– CEDEAZA TRECEREA
Acest indicator ne obliga sa reducem viteza, sa ne asiguram si sa acordam prioritate participantilor la trafic aflati deja in sensul giratoriu.
De subliniat este faptul ca atunci ne apropiem de sensul giratoriu, reducerea este obligatorie, asemenea obligatorie fiind si asigurarea (din stanga), iar ideea ca cine intra primul in sens are si prioritate este total eronata.
Pentru a putea aborda corect sensul giratoriu este necesara identificarea directiei pe care ne trimite fiecare banda, iar pentru o continuitate corecta este eficienta numerotarea benzilor inainte de intrarea in sens, cat si la iesirea din sens.
Numerotarea corecta se va face de la dreapta spre stanga, banda de langa acostament fiind banda nr. 1, iar banda de langa axul drumului fiind banda nr. 2. In sensul giratoriu banda din dreapta (de langa acostament) va fi banda nr. 1 , iar banda din stanga (de langa sens) va fi banda nr. 2.
Intotdeauna, conform marcajelor rutiere de pe banda nr . 1 vom putea merge pe directia inainte sau la dreapta, iar de pe banda nr . 2 vom putea merge pe directia inainte sau la stanga. Totodata de retinut este faptul ca la intrarea in sensul giratoriu de pe banda nr . 2 (respectiv banda de langa axul drumului daca sensul de mers este prevazut cu mai multe benzi) se poate efectua si intoarcerea.
Pentru a aborda corect un sens giratoriu ne putem folosi de imaginatie, intuitie sau de ce nu de doua formule foarte simple si sigure :
1 → 1 → 1
2→ 2 → 2
Cine se afla inainte de intrarea in sens pe banda nr. 1 va trebui sa o pastreze atat la patrunderea in sens cat si la iesirea din acesta, iar cine se va afla pe banda nr. 2 va trebui deasemenea sa o pastreze pana la capat.
O alta problema delicata in ceea ce priveste sensurile giratorii este semnalizarea. Regulamentul spune foarte clar ca schimbarile de directie se vor semnaliza in localitate cu 50 m inainte de intersectie, iar in afara localitatilor cu 100 m inainte de intersectie. Practic, la intrarea in sensul giratoriu se va intra mereu cu semnalizare stanga, se va mentine semnalizarea in sens, iar inainte de iesirea din sens se va semnaliza dreapta (pentru a indica iesirea selectata). Singura exceptie este momentul in care se doreste direct virajul spre dreapta, iar in aceasta situatie se va semnaliza direct dreapta .
Nu este de neglijat nici felul in care vom schimba benzile inainte de abordarea sensurilor giratorii. Nu doar intre sensul nostru de mers si sensul opus vom intalni linia continua, aceasta va fi intalnita si intre benzile aceluiasi sens de mers pe anumite segmente (de regula inainte trecerilor de pietoni sau inainte de abordarea intersectiilor) pentru a ne opri in momente importante (periculoase) sa schimbam benzile. In cazul sensurilor giratorii daca se doreste spre exemplu virajul la stanga, iar vehiculul se afla pe banda nr. 1, soferul va trebui sa faca o incadrare timpurie pe banda nr. 2 (trecerea pe aceasta banda se va face doar pe linia discontinua), dar numai dupa o asigurare corecta si o semnalizare corespunzatoare.
Pentru a evita eventuale incidente se recomanda in cazul incadrarii gresite pastrarea directiei de mers selectate, desi iesirea din sens nu va mai fi in nici un caz cea dorita.
Drumuri bune si sensuri giratorii abordate cat mai corect !